Sidor

tisdag 12 november 2013

Tutorial på tittskåp

Idag tänkte jag visa hur jag gjorde mitt tittskåp som finns till beskådande i papperssvalans butik, som en presentation av oss DT-medlemmar. Tittskåpet finns att köpa i butiken. Trästickorna jag använt har jag köpt på Biltema.

Min presentation blev så här:

DSC_0063

Så här ser skåpet ut när man köper det:

DSC_0036

Jag började med att måla ramen på tittskåpet, och när det torkat klistrade jag på ett tunt papper med text på som också finns i butiken. Jag använde decoupagelim för att fästa pappret, och avslutade med att måla tunt med vit gesso överst.

DSC_0042

Efter det skrapade och slipade jag för att få en lite sliten look, och målade små partier med färg (rostfärgad, guld, silver)  En liten närbild:

DSC_0063 - kopia

Nu var det dags att göra själva “hyllorna” i tittskåpet. Så här ser stickorna ut:

DSC_0037

Jag mätte noga och använde geringslåda för att få det riktigt rakt, men det går att såga snett och fila rakt också ;-) Limmade med limpistol så att det blev lite olika storlekar på facken, och målade. Jag är absolut inte nån snickare, lite snett och vint blev det, men det funkar ändå. DSC_0039

kolla så att det passar i ramen till tittskåpet, jag fick slipa lite innan det blev bra:

DSC_0040

Dags att måla:

DSC_0041

Nu är det bara att dekorera, antingen med färdiga miniatyrer, eller gör själv!

DSC_0063

pröva, det är roligt!

//helen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar