Sidor

tisdag 4 juni 2013

Tutorial Namnalbum


Idag tänkte jag visa hur jag gör mina namnalbum som har blivit en uppskattad present på dop.
DSC_0045
Förutom det man ska dekorera med och en massa kort behöver man:
  • Kartong eller chipboard (om det är ett långt namn behöver man långa bitar. Jag har också använt mig av pizzakartong någon gång, men tänk på att det finns risk att dina foton blir förstörda om det inte är syrafritt)
  • rutat papper modell “räkna matte” för att göra bokstavsmall.
  • Sax
  • Bind it all eller ringar att binda ditt album med.
  • Cardstock enfärgat eller mönstrat till sidorna, och en annan färg till bokstäverna.
Först mall till bokstäverna. Det gör jag av rutat papper, och bokstäverna är 19 rutor höga, och från ca 9 rutor breda (bredden skiljer sig lite beroende  på vilken bokstav det är).
Så här ser de ut:
M
Skär till kartongen till samma höjd som bokstaven, och måla konturen av bokstaven längst ut till höger:
DSC_0035
DSC_0036
Klipp ut konturerna i ytterkanterna.
 DSC_0037
Klipp till bokstaven och cardstock i passande storlek. Jag väntar med att klistra fast någonting tills jag vet vad som ska sitta fast, ifall man vill fästa något igenom pappret.
DSC_0038
Nu är det bara att dekorera och ha kul!

//Helen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar